Denne vinen er både økologisk og i miljøsmart emballasje. Stadig flere viser økt interesse for økologiske produkter. Salgsmessig utgjør det fortsatt ikke store volumer, men vi ser at dette er en produktgruppe som er i klar vekst. Dagens forbrukere er opptatt av hva et produkt inneholder og hvor det kommer fra. Tall fra Landbruksdirektoratet viser at omsetningen av økologiske produkter i dagligvarehandelen økte med 20 prosent første halvår 2016 mot samme periode året før, og med 22 prosent i verdi. På Vinmonopolet har det de to siste årene vært en økning i salget av økologisk vin, fra tre til fire millioner liter, en økning på over 30 prosent. Over 6 prosent av all vin som Vinmonopolet selger, er økologisk. Vinmonopolet vil i 2018 ha stort fokus på miljøsmart emballasje. Det vil si at de vil se på vekten til emballasjen som brukes for drikkene, for å så velge de letteste, for å spare miljøet for CO2-utslipp. Tetra-forpakningen har et imponerende forhold mellom produkt og pakning, altså hvor stor andel forpakningens har i forhold til drikken. For Tetra er dette 96 % drikke / 4 % emballasje. På en god andre plass kommer PET-flasken hvor forholdet er 95 % drikke / 5 % emballasje, for metallbokser er forholdet 89 % drikke / 13 % emballasje. Verst står det til for standard glassflasker der forholdet er 71 % drikke / 29 % emballasje.
Artikelnummer | 11898802 |
---|---|
Volum | 50 cl |
Type | Rosévin |
Produsent | Cevico → |
Importør | RUF |
Pris | 95,94 kr |
Druetyper | 86% Nero d'Avola , 14% andre lokale druer |
Karakteristikk: Lys rosa farge. Aroma av rose, tørkede blomster og sitrus. Smak av rød frukt, appelsinskall med en lang mineralsk avslutning.
Alkohol: 12.5 %
Sukker: 5,5 g/l
Syre: 6 g/l
Holdbarhet: Bør ikke lagres
Serveringstemperatur: 10-12 grader
Bruk av alkohol kan gi ulike skadevirkninger. Nærmere informasjon finner du her